Trasy Rowerowe – wszystkie umowy podpisane!
Dziś podpisano dwie ostatnie – z sześciu – umowy na projektowanie i budowę systemu tras rowerowych oraz centrum przesiadkowego. Dzięki temu najpóźniej za rok będziemy mieli gotowe projekty budowlane. Potem przyjdzie czas na budowę. Koniec wartej blisko 60 mln zł inwestycji wykonanej w systemie „zaprojektuj&wybuduj’ to połowa roku 2023 roku.
Podpisane dziś umowy to opiewająca na sumę 7,4 mln zł część 4 czyli trasa z centrum miasta do Lasowic i drogi 908 oraz obliczona na 11,9 mln zł budowa tunelu pieszo-rowerowego przy wiadukcie kolejowym w ul. Częstochowskiej.
– W ten sposób dopięliśmy przysłowiowy ‘ostatni guzik” do rozpoczęcia tej wielkiej i niezwykle ważnej dla mieszkańców inwestycji – mówi burmistrz Arkadiusz Czech, który przed dwoma tygodniami podpisał wstępną umowę kupna terenu przy dworcu PKP, na którym powstanie wspomniane centrum przesiadkowe. Dzięki tej umowie już w lipcu za nieco ponad 2 mln zł miasto ma stać się użytkownikiem wieczystym mierzącej około 66 arów działki pomiędzy dworcem PKP, a wiaduktem przy ul. Nakielskiej. To w tej okolicy – w sumie na powierzchni 2,4 ha – powstanie centrum przesiadkowe typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do 1 minuty. W ramach inwestycji powstanie tam także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, 6 miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych. Centrum będzie częścią budowy infrastruktury rowerowej przewidującej budowę w mieście blisko 30 km tras rowerowych (poszczególnie części projektu na mapach poniżej).
Koncepcja przebiegu tras została już przedyskutowana z mieszkańcami, ich ostateczny przebieg i zastosowane szczegółowe rozwiązania będą jeszcze poddane pod konsultacje.
– Przed zatwierdzeniem ostatecznych projektów przedstawimy je pod dyskusję mieszkańcom i środowiskom rowerzystów – zapowiada Piotr Korab, naczelnik miejskiego Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji oraz miejski oficer rowerowy.
Przypomnijmy: 48 mln zł unijnego dofinansowania na zadanie pt. „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej w mieście Tarnowskie Góry” miasto otrzymało z Urzędu Marszałkowskiego. Resztę do ponad 57 mln zł dołoży gmina.
Budowa 28,2 km infrastruktury rowerowej obejmie: budowę dróg dla rowerów o długości ok. 11,5 km, dróg dla rowerów i pieszych o łącznej długości ok. 6,2 km, pasów dla rowerów o łącznej długości ok. 1,5 km, odcinków istniejących jezdni ok. łącznej długości ok. 9,0 km (prowadzenie rowerów w ruchu ogólnym, w tym kontraruch) oraz budowę tunelu pieszo-rowerowego o łącznej długości ok. 146 m.
Projekt obejmie swoim zasięgiem następujące ulice: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Centrum przesiadkowe zostanie skomunikowane z ulicą Oświęcimską.
Więcej o inwestycji: tu, tu i tu.
Tytuł projektu: „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej w mieście Tarnowskie Góry”
Nazwa Beneficjenta: Gmina Tarnowskie Góry
Wartość całkowita projektu: 57 235 524,84 zł
Dofinansowanie Unii Europejskiej: 48 650 196,09 zł
Okres realizacji projektu: 20.12.2018 r. – 30.06.2023 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.